Jeg tilbyder undervisning til børn med udtalevanskeligheder af alle sværhedsgrader og til børn i alle aldre. Det gælder uanset om årsagen til udtalevanskelighederne er kendt, fx pga. læbe-gane-spalte eller verbal dyspraksi, eller den er ukendt.
Før et undervisningsforløb kan gå i gang, skal der først laves en udredning.
Når der er foretaget en udredning af barnets udtalevanskeligheder, starter et undervisningsforløb. Det består typisk af 8-10 ganges undervisning á 45-60 minutters varighed. Undervisningen foregår typisk 1 gang om ugen, pt på onsdage. Hver gang får I nogle øvelser med hjem, som I skal lave hver dag. Det tager typisk 15 min om dagen. Hvis der er tale om svære udtalevanskeligheder, kan der blive behov for flere forløb.
Jeg tilbyder undervisning til børn og unge, der har vanskeligheder med ordforråd, sætningsopbygning, grammatiske bøjninger og/eller med at skabe en sammenhængende fortælling.
Før et undervisningsforløb kan gå i gang, skal der først laves en udredning.
Når der er foretaget en udredning, starter et undervisningsforløb. Det består typisk af 10 lektioners undervisning, afhængig af hvor mange sproglige områder der er berørt. Undervisningen foregår typisk 1 gang om ugen, pt på onsdage. Hver gang får I nogle øvelser med hjem, som I skal lave hver dag. Det tager typisk 15 min om dagen. Afhængig af vanskelighedernes omfang kan der blive behov for flere forløb.
Jeg tilbyder kurser for fagfæller primært vedrørende udtalevanskeligheder. Det kan dreje sig om alle aspekter fx udredning af vanskelighedernes omfang og evt. type, udvælgelse af interventionsmetode, valg af mållyde i undervisningen, og hvordan man kan arbejde med ikke-stimulable lyde.
Alle oplæg indeholder en gennemgang af baggrunden for emnet med udgangspunkt i evidensbaseret viden, eksempler fra praksis og i videst muligt omfang inddragelse af case-arbejde/workshops for at gøre kurserne så anvendelige som muligt.
Generelt koster kurser 2500 kr pr time + moms. Ved længerevarende kurser kan der laves en samlet pris afhængig af antal deltagere og indhold.
Nedenfor er der eksempler på kurser, jeg har afholdt for nylig, men du/I er også velkomne til at henvende jer med andre forespørgsler. Så kan vi højst sandsynligt finde et tilbud, der kan imødekomme jeres behov.
Intervention overfor lette til moderate udtalevanskeligheder
2 -dages kursus (12 timer), max 15 deltagere. Pris 20.000 + moms
Dette kursus omhandler den største gruppe af børn med udtalevanskeligheder.
Første dag indeholder en gennemgang af baggrunden for de metoder, der er velegnede (har vist effekt i forskningsundersøgelser) til afhjælpning af lette til moderate udtalevanskeligheder. Herunder berøres emner som bedømmelse af sværhedsgrad, logopædiske overvejelser i forbindelse med valg af mållyde til interventionen, og hvordan man kan evaluere barnets fremgang. Der er løbende deltagerøvelser i relation til alle emner.
Anden dag består af case-arbejde i mindre grupper, så alle deltagere får mulighed for at reflektere over og anvende de gennemgåede elementer fra første dag på konkrete sager. Det inkluderer bl.a. at udvælge mållyde, finde konkrete øvelser samt evaluere effekten af en planlagt undervisning. Dette kan enten være på baggrund af cases, jeg medbringer, eller nogle I på forhånd har sendt til mig.
Den sidste del af dagen foregår som en fælles opsamling, hvor alle gruppers overvejelser gennemgås og diskuteres, så gode ideer og overvejelser deles og kommer alle til gode.
Intervention overfor moderate til svære udtalevanskeligheder
2 -dages kursus (12 timer), max 15 deltagere. Pris 20.000 + moms
Dette kursus omhandler den hårdest ramte gruppe af børn med udtalevanskeligheder. Her er talen ofte svær at forstå. Det er en god ide at have erfaring af børn med udtalevanskeligheder for at få mest muligt ud af kurset.
Første dag indeholder en gennemgang af baggrunden for de metoder, der er velegnede (har vist effekt i forskningsundersøgelser) til afhjælpning af moderate til svære udtalevanskeligheder. Her berøres emner som bedømmelse af sværhedsgrad, logopædiske overvejelser i forbindelse med valg af interventionsmetode og mållyde til undervisningen, og hvordan man kan evaluere barnets fremgang. Der er løbende deltagerøvelser i relation til alle emner.
Anden dag består af case-arbejde i mindre grupper, så alle deltagere får mulighed for at reflektere over og anvende de gennemgåede elementer fra første dag på konkrete sager. Det inkluderer bl.a. at udvælge mållyde, finde konkrete øvelser samt evaluere effekten af den planlagte undervisning. Dette kan enten være på baggrund af cases jeg medbringer, eller nogle I på forhånd har sendt til mig.
Den sidste del af dagen foregår som en fælles opsamling, hvor alle gruppers overvejelser gennemgås og diskuteres, så gode ideer og overvejelser deles og kommer alle til gode.